SIRI ENSRUD og ELISE KIELLAND

SIRI ENSRUD

ELISE KIELLAND

8. januar – 6. februar 2011

Siri Ensrud og Elise Kielland møtes i en interesse for mønster og mønsterdannelser. Utover dette, er det foruten en felles lavmelthet, mange ulikheter; Ensrud arbeider innenfor det tekstile,mens Kiellands materiale er keramikk.

Siri Ensrud (f.1973) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har hovedfag i tekstil, og har tidligere hatt separatutstilling på Galleri Format i Bergen, og deltatt på flere kollektivutstillinger, bl.a . “Kunsthåndverk 10”, vist på Kunstindustrimuseet i Oslo og Vestlandske kunstmuseum, og “Utstillingen 09”, Kunstindustrimuseet i Oslo, 2009.

I sin utstilling vil Ensrud blant annet vise arbeidet “Patchwork II” som består av stoffbiter/kapp fra en lang rekke syprosjekter (egnes og andres), samlet over mange år. De er stivet med vliseline, kantet med knappehullsting og vil bli montert i et gridmønster på veggen. Verket fullfører holdningen om at “alt kommer til nytte”. ( Den opprinnelige definisjonen av patchwork/lappeteknikk er gjenbruk av utslitte plagg og tekstiler som klippes i biter og brukes til lappetepper. I dag er patchwork blitt en estetikk der nye tekstiler klippes opp og sys sammen til lappetepper.) Ensrud viser også fotografier fra sybutikken “Stoffhjørnet”, i tillegg til en lydinstallasjon/intervju med innehaveren av “Stoffhjørnet”.

Elise Kielland (f. 1964) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo, SHKS, Institutt for Keramikk, 1996. Kielland har deltatt på en rekke kollektivutstillinger i inn og utland, som for eksempel Galleri Bir Nokta, “IZ”, Istanbul og ”Everydaylife,” på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 2007.

Kielland arbeider innenfor et tradisjonsrikt felt; keramiske fliser. Men mens keramiske fliser tradisjonelt sett ofte har hatt enklere motiver og blitt brent en gang, er Kiellands fliser bygd opp av flere lag med farge og brent mange ganger. Slik får et personlig preg som også tar opp i seg elementer fra maleri, samtidig som det trekkes paralleller til arabiske keramikktradisjoner. Hennes motiv er for en stor del stiliserte elementer fra naturen, som settes sammen i rytmiske forløp, tidvis som en collage. Kiellands har kalt sin utstilling for “Between”, og i utstillingen hennes står man som betrakter bokstavelig talt mellom det det strenge, kjølige og det varme, pulserende. I denne utstillingen kombinerer hun for første gang skisser på papp med keramiske flier, noe som fremhever at vi befinner oss mellom noe. I en prosess.