«FELLESNEVNER: MANNEN»

FELLESNEVNER: MANNEN
Preben Holst, Narve Hovdenakk, Marianne Darlèn Solhaugstrand, Verena Winkelmann og Sigbjørn Bratlie (i samarbeid med Askild Vik Edvardsen og Arne B. Langleite.)

Kort om utstillingen:

FELLESNEVNER: MANNEN presenterer fem kunstnere som jobber med ulike fremstillinger av menn. De kunstneriske uttrykkene spenner fra video/foto til maleri/akvarell, og vil fyller hele Akershus Kunstsenter.

Arbeidene til Narve Hovdenakk (f. 1971) er et konseptuelt prosjekt hvor han gjennom video, foto og iscenesettelse lager fortellinger og redefineringer av identitet. Hovdenakk foretar en stadig redigering av mannens tabuer som ofte stiller spørsmål ved stereotypier som styrer representasjonen av maskulinitet, makt og avmakt. På utstillingen vil Hovdenakk vise et helt nytt videoarbeide, i tillegg til tidligere arbeider.

Narve Hovdenakk er oppvokst i Bærum og Århus i Danmark. Han er utdannet billedkunstner ved Kunstakademiet i Trondheim og Konsthögskolan i Malmö. Hovdenakk har deltatt på Høstutstillingen to ganger; i 2004 og 2006. I tillegg har han deltatt på 1st Athens Biennial – Destroy Athens, Glasgow International Art Festival, Glasgow og Gallery Boreas, Brooklyn and Pittsfield, USA.

Verena Winkelmann (f. 1973) har portrettert menn i pappapermisjon sammen med sine barn. Modellene har hun kommet i kontakt med gjennom åpen barnehage i ulike bydeler i Oslo.
Hva kan så denne sammenstillingen fortelle? Er far/barn-relasjonen en annen enn mor/barn-relasjonen? “Mother and child” er et begrep i kunsthistorien, mens “father and child” er det få eksempler på.

Verena Winkelmann er utdannet ved Kunstakademiet i Leipzig, Tyskland. Hun har tidligere hatt separatutstillinger ved blant annet Akershus Kunstsenter og ASPN Galerie, Leipzig. Hun har deltatt på en lang rekke  gruppeutstillinger som  “Background”, Preus Museum, Horten,  “You are here”, Kunsthaus Graz, Østerrike, og hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.

I Preben Holsts (f. 1974) fotoserie The Stranger portretteres unge menn på en intim og var måte, til tross for at modellene og Holst ikke kjenner hverandre fra før. Bildene viser de unge mennenes evne til å falle inn i positurer, og sier noe om deres selvbevissthet i en visuell kultur. Holst har nylig mottatt Sparebanken Pluss Kunstnerpris 2011 og er i den forbindelse aktuell med utstilling på SKMU Sørlandets Kunstmuseum. Juryen uttaler om årets vinner:

”Preben Holst arbeider med fotografi og video hvor han hovedsakelig utforsker tilstanden som skjer i overgangen fra barn til voksen. I mange av hans arbeider blir barn og ungdom plassert i et udefinerbart skogslandskap – et landskap som kan oppleves både trygt og kjent, men også mørkt og skremmende.  Arbeidene tar for seg ungdomstid som et allmenn menneskelig tema, som gir betrakterne innblikk i en ”skjult” virkelighet – en verden som ikke er deres – hvor det å skape seg en identitet, selvrealisering og gruppetilhørighet står sentralt. Juryen berømmer Holst bevisste og nærmest insisterende måte å arbeide på”.

Holst er utdannet ved Konsthögskolan i Malmø, Berlin og ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har hatt separatutstillinger i Oslo Kunstforening, St. Gertrud i Malmø og Trondheim Kunstforening.

Marianne Darlén Solhaugstrands (f. 1975) akvareller undersøker med et kvinnelig blikk mannens sensuelle og seksuelle vesen, og snur den klassiske “kunstner og modell” situasjon på hodet. Solhaugstrand sier selv; “Ved å erotisere menn jeg finner attraktive, og leke med de historiske og populærkulturelle stereotypiene, håper jeg å åpne for refleksjon rundt forestillinger om kjønn.” Akvarellen hun benytter kan knyttes opp til dameromaner, en sjanger hvor mannen fremstilles som den forløsende kraften, kvinnens vei til liv og frelse. I sitt kunstnerskap er Solhaugstrand også facinert av menns sentrale roller i alle religioner, ”Jesusmyten”, oppstandelsen og inkarnasjonen av guden i mannen.

Solhaugstrand er utdannet fra Institutt for farge ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger blant annet ved Galleri LNM og Tegnerforbundet i Oslo, “Ut i min hage-Nr 19, Festspillene i Nord-Norge, “North Stars;” NO Gallery, New York, “Fire kunstnere inspirert av Munch”, Galleri Åsgårdstrand.

Sigbjørn Bratlie (f. 1973) presenterer to videoverk med tittel ”Bill. merk Elvis er død” og ”Onsdag ettermiddag”. Begge verkene har en humoristisk, men sår betraktning som er svært gjenkjennelig. “Bill. Merk. Elvis er død” er formet som en kontaktannonse som får frem spennet mellom hovedpersonens virkelighet og behovet for å pynte på denne virkeligheten for å gjøre seg mer attraktiv. Kommunikasjon er et stikkord som går igjen, enten det er i jakten på en livsledsager eller i dialog med venner. Videoene er laget i samarbeid med Arne B. Langleite og Askild Vik Edvardsen.

Bratlie er utdannet ved Saint Martins College of Art and Design i London. Han har blant annet hatt separatutstillinger ved Bærum Kulturhus, Prosjektrom Carl Berner og The White Tube i Oslo samt deltatt på en rekke kollektivutstillinger i inn og utland.

 

Utstillingen er kuratert av Akershus Kunstsenter ved Tor Arne Samuelsen og Rikke Komissar.