NOR13 – lydbasert kunst

NOR13
Lydbasert kunst

21. juni – 4. august 2013

Atle S. Nielsen, Christian Blom, Signe Lidén, Jana Winderen, Tore Honoré Bøe, Cecilia Jonsson og Kristoffer Myskja

Akershus Kunstsenter har gleden av å ønske velkommen til utstillingen NOR13 med arbeider av Atle S. Nielsen, Christian Blom, Signe Lidén, Jana Winderen, Tore Honoré Bøe, Cecilia Jonsson og Kristoffer Myskja.

Utstillingen er kuratert av Jørgen Larsson ved Lydgalleriet i Bergen og co-kuratert av Tor Arne Samuelsen ved Akershus Kunstsenter.

NOR13 tar pulsen på kinetisk og lydbasert kunst i Norge i dag og er Lydgalleriets første utstilling med norsk fokus siden 2009, derav navnet. Utstillingen presenterer flere kunstnere som alle forholder seg til gjenbruks- og restematerialer som funnede objekter i sine skulpturelle lydinstallasjoner. Vi kan her trekke frem Atle S. Nielsen, Cecilia Jonsson, Christian Blom, Tore Honoré Bøe, Signe Lidén og Kristoffer Myskja. I Jana Winderens prosjekt Silent Field er det naturens eget lydbilde som er gjenstand for utforskning. Felles for alle utstillerne er deres fascinasjon for lyd og lydbilder som bearbeides på diverse måter, enten det er analogt, mekanisk eller digitalt.

 

Atle S. Nielsen: Lümpff tümpff trl
Installasjonen Lümpff tümpff trl er laget som en hyllest til Kurt Schwitters. Tre looper med lydbånd inneholder ulike fraser fra hans Ursonate, som tolkes gjennom installasjonens foreteelser. Installasjonen er skrudd sammen av mange ulike materialer, blant annet gamle kassettspillere, håndballblærer, plastskjeer og diverse elektroniske komponenter. I tillegg er det tre kunstige respirasjonsbelger som styrer bevegelser og avspilling på en rendyrket analog måte.

Atle S. Nielsen (f. 1978) arbeider med materialer som bringer tankene tilbake til håndverkstradisjoner, industrialisering, analog teknologi og oppfinnervirksomhet. Nielsen har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og det finske akademiet for billedkunst. Han har tidligere hatt separatutstillinger ved blant annet Trøndelag Senter for Samtidskunst og Møre og Romsdal Kunstnersenter, og skal i 2014 vises på Kunstnerforbundet i Oslo. Av utvalgte gruppeutstillinger kan en nevne Kinetica Art Fair 2012, London, og Norsk Skulpturbiennale 2011 ved Vigeland-museet i Oslo.

 

Christian Blom: Al Khowarizmis Mekaniske Orkester
Al Khowarizmis Mekaniske Orkester er en skulptur og et lite orkester, men kan også sees på som et komposisjonsprosjekt med instrumenter bygget av ståltråd, klokker, strenger og rør. Hver gang publikum trykker på en knapp utløses en algoritme full av aleatorikk: musikk basert på tilfeldigheter. Lik tusen terningkast avgjør algoritmen hva som spilles, noe som resulterer i unik musikk hver gang. Musikken fremføres på Al Khowarizmis mekaniske orkester. Noen ganger blir musikken fin, andre ganger faller den fra hverandre. Men hver eneste gang er den unik.

Christian Blom (f. 1974) arbeider med kinetisk skulptur, mekaniske enheter og komponerer musikk. Blom har formell bakgrunn som gitarist og komponist, med en cand. philol i komposisjon ved Universitetet i Bergen. Som medlem av kunstnerkollektivet Verdensteatret (2004–10), og med egne prosjekter, blir hans arbeider regelmessig hørt og sett internasjonalt.

 

 Signe Lidén: Ettermælet
Bak en mørk vegg står en betongblokk med en symaskin og en metallboks. Lyden av en langsomt akselererende maskin fyller rommet og når symaskinens nål, tredd med en elektrisk spole, resonerer metallboksen i det nålen nærmer eller fjerner seg. Ut fra betongblokken er lytterør som man kan legge øret inntil og høre en akustisk filtrering av maskinen og boksen.

Lidéns installasjoner tar ofte utgangspunkt i postindustrielle tilstander, der hun utforsker menneskeskapte landskaper og gjenstanders erindring. Signe Lidén (f. 1981) arbeider med installasjoner og stedsspesifikk performance. Lidén har en MA i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB) fra 2012 og Nordic Sound Art MA-program, og har de siste årene hatt en høy aktivitet og vist arbeider i inn -og utland, blant annet Tyskland, Italia, Danmark, Norge og Belgia. Hun jobber for tiden som vitenskapelig assistent for Re:place ved KHiB, og er i 2013 en av kunstnerne i residencyprogrammet Resonance – European Sound Art Network.

 

Jana Winderen: Silent field
Hydrofonopptak fra verdens isbreer, elver, sjøer og hav er utgangspunktet for Winderens komposisjoner. Flere av opptakene er gjort på svært dypt vann, av lydfrekvenser som ikke er hørbare for mennesker. Lydlandskap under vann har utviklet seg over millioner av år, og både fisk, krepsdyr, insekter og pattedyr har utviklet artsspesifikke og finjusterte måter å oppfatte lyd og lage lyd på. I arbeidet Silent Field bruker Winderen blant annet lyder fra undervannsinsekter i familien ryggsvømmere, de mest høylytte dyrene i forhold til egen størrelse, samt lyder av flaggermusenes bruk av ultralyd for ekkolokalisering. I komposisjonen kan en også høre hydrofonopptak av lyder fra lokale undervannsinnsekter i Nitelva i Lillestrøm.

Enkelte av lydene i Silent Field vil være del av den 16-kanals store lydinstallasjonen Ultrafield, et bestillingsverk fra MoMA, New York, til utstillingen Soundings: A Contemporary Score, som presenteres i august.

Jana Winderen (f. 1965) er utdannet i billedkunst fra Goldsmiths College i London med en bakgrunn fra Matematiske Naturvitenskapelige Fakultet, Universitet i Oslo. Siden 1992 har hun laget lydinstallasjoner, filmer, utgivelser på cd, vinyl, USB-penn og kassett. Seneste bestillingsverk er Ultrafield for Museum of Moderen Art, New York, 2013, Silencing of the reefs for Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (AT), Ultraworld for Sound and Music (UK) en lydinstallajon på Trafalgar Square i London 2012, og et bestillingsverk for Solomon Guggenheim-museet og Unsound festivalen i New York. I 2011 vant Winderen prisen Golden Nica, (digital music and sound art /Ars Electronica, Linz, AT) for cd´en Energy Field utgitt på selskapet Touch (UK).

 

Tore Honoré Bøe: Akustisk laptop
De siste ti årene har Tore Honoré Bøe laget et stort antall «akustiske laptoper». I små trebokser finner man trivielle småting som potensielt lager lyd: binders, hårspenner, nåler, fjær etc. Publikum inviteres til å spille på dem ved å pirke, gni, dunke og dra i de forskjellige små objektene for lage lyd. Materialet i esken virker som en resonator, og lyden forsterkes ved bruk av en eller flere kontaktmikrofoner. I kraft av sine iboende lyder som vi vanligvis ikke kan høre, gis disse kjente objektene her en ny funksjon. Eskene kan sees på som «found object-collager», kjent fra dada- og Fluxus-tradisjonen, men like viktige referanser er David Tudors «Tudor boxes» og Michel Waisvisz’ «Kraakdoos» (Cracklebox) som videreføres i dagens «circuit bending» og annen gjør-det-selv instrumentkunst.

Tore Honoré Bøe (f. 1969) er en norsk transmedial kunstner som bor og arbeider på Kanariøyene. Når laptopene ikke er stilt ut, spiller Bøe også konserter med dem, og i løpet av de siste tjue årene har han spilt hundrevis av konserter. Bøe har arrangert workshops, publisert bøker og gitt ut en enorm mengde innspillinger. Utstillinger, innkjøp, presentasjoner og workshops inkluderer Lux Center For The Arts, Lincoln, Freies Museum, Berlin, Avant Garde Festival, Schiphorst, Only Connect, Oslo, EKKO festivalen, Bergen, Music Tech Fest, London, og som support for Einstürzende Neubauten på ulike turnéer.

 

Cecilia Jonsson: The original arrangement was for a solo violin and a string orchestra
I sitt kunstnerskap undersøker Cecilia Jonsson spenningsfeltet mellom den levende og den døde materien, to tilsynelatende motpoler. Arbeidene er ofte kunstneriske fortolkninger av empirisk materiale, inspirert av naturvitenskapelige forskningsmetoder. Gjennom audiovisuelle og romlige utforskninger tegnes verkene opp, ikke ulikt biologiske systemer gjennom intrikate konstruksjoner. Vann og jern spiller en sentral rolle, der de symbolsk figurerer og adresserer et imaginært mellomrom mellom natur og teknologi, miljøspørsmål og sosialkultur.

I The original arrangement was for a solo violin and a string orchestra, har gresslaget Imperiata Cylindrica fått gro i det bortskrapte jernet fra et reel-to-reel kassettbånd med Vivaldis De fire årstidene, afrikansk drømmerot for å skape livlige drømmer, og tilskudd av brennesle for å fremme bevaring av gressets minne. I installasjonen kan man observere prosessen og lytte til gressets tolkning av Vivaldis musikk. Metoden for prosjektet er en tolkning av vegeterings-prosessen Phytomining, en teknikk der man anvender spesifikke vekstsorter for å rense og rehabilitere forurenset eller mineralrik jord fra giftige emner, for deretter å utvinne biologisk malm fra vekstdelene til ny energi.

Cecilia Jonsson (f. 1980) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen (2012) og Nordic Sound Art, et samarbeidsprogram mellom kunstakademier i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Hun har tidligere hatt separatutstilling ved Galleri Fisk i Bergen og skal i 2013 stille ut ved Tag Team Studio, Bergen. Gruppeutstillinger inkluderer Prøverommet Knipsu, Bergen, LAK – Festival for Nordic Sound Art, København, og Between the Four F – Block Gallery, UWE, Bristol/UK

 

Kristoffer Myskja: Konspirerende maskin
Konspirerende maskins virkemåte er lik en spilledåses: en sylinder er satt inn med nagler som spiller forskjellige toner, men i motsetning til spilledåsen aktiverer maskinen korte lydopptak lagret på en mikrochip. Skulpturen genererer et språk ved å spille av stavelser raskt etter hverandre. Disse utvalgte stavelsene representerer de konsonant-vokal sammensetninger som hyppigst forekommer i de fleste språk. Tanken er at disse stavelsene skal danne grunnlaget for et nøytralt, nesten arkaisk språk, uten særegenheter. Man oppfatter det som et språk, men man vil aldri kunne forstå ordene eller gripe innholdet. To stemmer snakker med hverandre på samme nøytrale språk. Stemmene spilles ut av to separate høyttalere stilt tett ovenfor hverandre, som om de har en samtale de ikke vil at andre skal høre.

 

Kristoffer Myskja (f. 1985) har sin utdannelse fra Kunstakademiene i Trondheim og Oslo.

Myskja har hatt separatutstillinger blant annet ved Galerie Mario Mazzoli, Berlin, 2013, Galleri K, Oslo, 2012 og Ikon Gallery, Birmingham, 2011. Utvalgte gruppeutstillinger inkluderer blant annet Game of Life, Kristiansand Kunsthall, I Walk the Line, ULTIMA-festivalen, Oslo, og META.MORF 2010 – New.Brave.World!, Gråmølna, Trondheim

***

Utstillingen NOR13 er støttet av Bildende Kunstneres Hjelpefond og Skedsmo kommune.

 

Cecilia Jonsson-detalj Konspirerende_Kristoffer Myskja lummph tummph av Atle S. Nielsen