Åsil Bøthun: The Rabbit Hole


Åsil Bøthun, A Deconstructed Wishbone (Wegners Y-chair)  2013
Åsil Bøthun, A Deconstructed Wishbone (Wegners Y-chair)
2013

Bøthun lager to- og tredimensjonale objekter som imiterer gjenstander assosiert med statusbegjær. Som håndlagde kopier av industrielt fremstilte varer, står de unike reproduksjonene i motsetning til sine masseproduserte originaler. Billige og mer simple materialer, som papp, pigment, gips og papir, kontrasterer med de eksklusive originalene. Med sine kopier av dyre vesker, et eksklusivt slips og en kjent designerstol er det nærliggende å knytte Bøthuns arbeider opp mot hvordan vi mennesker på forskjellig vis knytter vår identitet opp mot våre eiendeler.

Tittelen The Rabbit Hole er ment som en metafor på et udefinert sted, et sted som inneholder hemmeligheter og der forunderlige ting skjer, og som potensielt også kan lede til sannheter og refleksjoner. Begrepet er hentet fra boken Alice in Wonderland, hvor Alice nærmest i blind iver følger etter kaninen ned i et hull, uten å ane hvor hun skal eller hvordan hun kan returnere. Dette er ikke helt ulikt den iveren enkelte kanskje føler på når de shopper, og begrepet «rabbit hole» eller «down the rabbit hole» brukes også som et uttrykk for en euforisk tilstand, en tilstand som kan slå inn nettopp når man shopper.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd, og den vises til 26. januar.

***

Åsil Bøthun (f. 1971) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (MA og BA). Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Buskerud Kunstnersenter (2013); Tegnerforbundet, Oslo (2013); Kunstnerforbundet, Oslo (2008). Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet Multipler, vandreutstilling i regi av Nasjonalmuseet formidling (2012–2014); NO Gallery, New York (2011); og deltatt på Høstutstillingen en rekke ganger, senest i 2013 da hun også ble tildelt BKH´s Høstutstillingspris. Bøthun er viet et stort intervju i siste nummer av magasinet Aftenposten K som kommer ut i januar i år.