OFFSIDE

Av alle uviktige ting i verden er fotball den viktigste.
Pave Johannes Paul II

Tobias Danielsson
Roghieh A. Torvund
Ronny Østnes

Med OFFSIDE beveger vi oss inn i fotballens verden, en arena vi normalt sett ikke befinner oss på, men som er så til de grader viktig for mange menneskers identitet. Man kan skille seg, skifte jobb og flytte verden rundt, men man bytter ikke ut favorittlaget i fotball, om de så rykker ned flere divisjoner. Som den legendariske Liverpool-manageren Bill Shankly uttrykte det: «Noen tror fotball handler om liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Fotball er langt mer alvorlig enn som så.»

Over hele verden engasjerer fotballen mennesker på tvers av kulturer, klasser, kjønn og alder. Fotball er like mye lek for barn, som det er del av underholdningsindustrien der pengestrømmer i milliardklassen kanaliseres inn og ut. Fotballen speiler på mange måter verden, og derfor kan den også være interessant å se på gjennom kunstens blikk. Ser vi til fenomenet nasjonsbygging finner vi dessuten en interessant parallell mellom fotball og kunst. Både fotball og kunst kan sies å være sterke identifikasjonsmarkører som samler så vel enkeltpersoner som nasjon, og det kan bidra til å skape et bilde utad på en nasjon.

På bakgrunn av dette har kunstsenteret invitert tre kunstnere som på ulike måter tar utgangspunkt i de mange aspektene som fotballen representerer: Ronny Østnes, Roghieh Asgari Torvund og Tobias Danielsson.

cupmester
Ronny Østnes

Det siste halve året har Ronny Østnes dokumentert LSK kvinner både på trening, under kamper og utenfor banen. Gjennom Østnes’ fotografier får vi et subjektivt portrett av hverdagen til spillerne og trenerne i Norges ledende fotballklubb for kvinner.

Laget har hatt nok en strålende sesong: De vant serien for tredje år på rad, og de vant også cupfinalen for tredje år på rad, noe ingen andre norske lag – kvinner eller herrer – har gjort før dem. Også i Champions League klarte LSK Kvinner å komme langt, noe norske herrelag ikke har klart på flere år. Til tross for suksessen, får herrelaget mer synlighet i media, et symptom på kjønnsperspektivet som råder i fotballen generelt. Dette er en arena der herrelag dominerer, der menn ser på menn, og der menn snakker om og med menn. Fotballforbundet skal selv ha sagt at kvinnefotballen ikke har et kommersielt potensial, noe som får alvorlige konsekvenser når sponsormidler skal tildeles. Favoriseringen av herrelagene står i kontrast til alle de jentene og kvinnene verden over som spiller fotball, og som finner glede, samhold og engasjement i fotballen samtidig som de presterer godt.

Gjennom sine fotografier forsøker Ronny Østnes å hente frem nerven i LSK Kvinner, og gjennom dokumentasjon av spillerne på jobb og i privatlivet får vi innsikt i hverdagen til noen av Norges beste fotballspillere.

skjermbilde-2016-11-03-kl-18-52-09
Roghieh A. Torvund

Roghieh A. Torvund har i lang tid vært opptatt av fotball som fenomen, både på små løkker og på store arenaer. I Torvunds videoinstallasjon Dionysisk, som presenteres i to rom, har hun fulgt fotballsupportere i Teheran både før og etter kamp.

Gjennom Torvunds kameralinse blir vi vitner til hvordan fotballpublikummets forventninger bygger seg opp før kampen, og hvordan det hele kulminerer i en kollektiv ekstase. Hennes filmer reflekterer en feiring og glede som også kan sees på som en nærmest ukontrollerbar kraft, og som i sitt vrengebilde kan fremstå som et truende anarki når de dionysiske kreftene frigjøres.

Der kvinnene dominerer i prosjektet til Ronny Østnes, er det i Roghieh A. Torvunds materiale kun menn som deltar. Fotballen er en forbudt sfære for kvinnene, de kan verken være publikum på tribunene eller delta i feiringen i gatene.

tobias-danielsson_knocked-down-the-canvas-object-no-03
Tobias Danielsson

Tobias Danielsson har i lengre tid interessert seg for idrettsverdenen, men i kontrast til Ronny Østnes og Roghieh A. Torvund er hans arbeider mer subtile og abstrakte. Vi finner en utforskning av kropp og objekt, der materialer, farger og titler hinter til idretten og fotballens eget språk. Utstillingen vil blant annet inkludere håndsydde tekstiler som fotballer og nett, i tillegg til andre objekter med mer subtile referanser til det sportslige.

Problemstillinger knyttet til aktivitet og passivitet er også sentralt i Danielssons arbeider, og i utstillingen i Akershus Kunstsenter vil han trekke garderoben inn som arena. En del av utstillingen vil derfor omformes til en garderobe med benker som publikum kan sitte på. På veggen over henger kroker med tekstiler omformet til setninger, der publikum må ta en aktiv rolle for å kunne lese tekstene.

Det er i garderoben spillerne samles før en kamp, det er her strategi planlegges, og det er her frustrasjon og glede tas ut i etterkant. En kamp kan oppsummeres med tre enkle ord: seier, uavgjort eller tap. Det er så enkelt at alle kan forstå, men samtidig så komplisert der alle kamper har sin egen logikk og nerve, og der spillets intensitet minner om eksistensielle sider ved livet.

Ronny Østnes sitt prosjekt er støttet av Skedsmo kommune.

Utstillingsperiode: 3. – 23. desember 2016.
Kuratert av Rikke Komissar og Tor Arne Samuelsen