TRUTH IS FLEXIBLE åpner lørdag 23. februar kl. 15!

Velkommen til åpning lørdag 23. februar kl. 15–20. Utstillingen åpnes av Knut Olav Åmås, direktør Fritt Ord. Utstillingen finner sted inne på kunstsenteret, samt ute i Lillestrøm by.

KUNSTNERE:
HC Gilje, Fredrik Raddum, Line Solberg Dolmen, Liv Kristin Holmberg, Lars-Andreas Tovey Kristiansen, Malin Lennström-Örtwall, Shwan Dler Qaradaki, Lida Abdul, Shimon Attie.

PROGRAM:
Kl. 15.00: Dørene åpner
Kl. 15.30: Velkommen ved direktør Rikke Komissar
Kl. 15.40: Offisiell åpning av utstillingen ved
Knut Olav Åmås, direktør Fritt Ord
Kl. 16.30: Felles rundtur i utstillingen ute v/kurator Monica Holmen og kunstnere. Runden avsluttes i Voldgata 5 med avduking av minneplakett for Ruth Maier v/ Lillestrøm Historielag, og lysseremoni med deltakelse fra publikum i Liv Kristin Holmbergs prosjekt Til minne om Ruth Maier.

Festen fortsetter i kunstsenteret frem til kl. 20.00 med forfriskninger. Egne aktiviteter for barn i leseloungen.

OM UTSTILLINGEN:
Sannhet er et sentralt filosofisk begrep, men det peker også mot en type definisjon eller objektivitet mange kan enes om. Det store spørsmålet er hvem som definerer sannheten og hvem som skriver den ned?

Med en utstilling som finner sted både innendørs og ute i byen, ønsker Akershus Kunstsenter å engasjere til refleksjon omkring en aktuell tendens i samtiden: fake news, historieskriving og parallelle sannheter, og konsekvenser av alt dette. Noen arbeider griper direkte inn i tematikken, mens andre kretser mer vagt og åpent rundt problemstillingen. Noen kunstverk er poetiske, andre formale, og noen griper mer direkte inn i spesifikke hendelser vi kjenner igjen fra media.

På kunstsenterets fasade ser man Fredrik Raddums lysverk Truth is Flexible. Sannheten er fleksibel og avhenger av øyet som ser. Men hvilke konsekvenser har det i samfunnet i dag? Refleksjoner omkring det samme går igjen i Shimon Atties lysverk med utsagnet «What I hear is not what I see», mens relativisering av historien og konsekvenser av fordommer mot «de andre» er tema i Liv Kristin Holmbergs prosjekt Til minne om Ruth Maier. Konsekvenser av krig, konflikt og motstridende verdensbilder er underliggende i arbeidene til Malin Lennström-Örtwalls neonverk Maybe I’ll Never See You Again, og i Shwan Dler Qaradakis siste film Den tatoverte solen som vil vises under et eget arrangement. Lars-Andreas Tovey Kristiansens Utopisk monument på Torvet i Lillestrøm belyser ideer om samlingssteder, mens Line Solberg Dolmen kommenterer arkitektur, bosteder og hvilke illusjoner byggherrer «selger» med sine presenninger rundt byggeplasser.

Inne i kunstsenteret kommenterer Fredrik Raddum Norge som våpenaktør, og hinter til deler av vår eget samfunn som vi kanskje ikke helt vil se. I et annet verk oppfordrer Raddum oss til å avkle oss våre fordommer, eller forutinntatte holdninger.

Både Lida Abduls White House og Shimon Atties video The Crossing reflekterer begge over sår etter krig og konsekvenser det har for enkeltmennesket, og inviterer inn til refleksjoner omkring hvilken historie vi ser.
I andre etasje møter vi en stedspesifikk installasjon av HC Gilje, som gir assosiasjoner til hvordan usynlige og synlige strukturer påvirker oss. Kunsten oppleves selvfølgelig individuelt, så også tolkninger av verkene er en sannhet med modifikasjoner.

Utstillingen inne i kunstsenteret er kuratert av Rikke Komissar og Tor Arne Samuelsen, mens utendørsprosjektene er utviklet og kuratert av Monica Holmen og Mari Meen Halsøy.

TAKK TIL:
* Norsk kulturråd og Fritt Ord for støtte til utstilling og sideprogram.
* Lillestrøm Historielag for støtte til og samarbeid omkring minneplakett til Ruth Maier.
* studenter ved norskopplæringen hos Norasondegruppen AS og elever ved Sandbekken ungdomsskole 8. trinn for bidrag til Liv Kristin Holmbergs prosjekt.
* elever ved Volla skole 4. trinn for bidrag til Line Solberg Dolmens prosjekt.
* elever og lærere ved design og trearbeid Skedsmo VGS for samarbeid og assistanse med realisering av prosjektet til Lars-Andreas Tovey Kristiansen.