Ruth Maier, historieskriving og sannhet

Velkommen til seminar mandag 4. mars kl. 12–15!

Med utgangspunkt i utstillingen TRUTH IS FLEXIBLE og historien om Ruth Maier, den østerriksk-jødiske flyktningen som bodde en periode i Lillestrøm, inviterer vi til et seminar om historieskriving, historierelativisering og spørsmål omkring sannhet.

Hvem var Ruth Maier? Hvordan kan hennes historie og den norske jødeforfølgelsen si noe om hvordan historien skrives? Hva innlemmes i historien, og hva utelates? Hvilke utfordringer finner vi i dag, når Wikipedia redigeres av alle og leksikon som oppslagsverk forsvinner? Hvordan påvirker begrepet «fake news» forståelsen av sannhet? Hvordan få frem en objektiv sannhet når alt oppleves subjektivt?

Program:
12.00–12.30: Kort omvisning i utstillingen
12.30–12.40:Velkommen v/direktør Rikke Komissar
12.40–13.00:Hvem var Ruth Maier? Innlegg ved Ewa Mork
13.00–13.10: Kort pause
13.10–13.30: Historien som politisk slagmark. Innlegg ved Bård Larsen
13.30–13.50: Sannhet – finnes det? Innlegg ved Åsne Dorthea Grøgaard
13.50–14.00:Kort pause
14.10–14.45: Diskusjon og spørsmål fra salen
14.45–15.00: Oppsummering

Seminaret er gratis – førstemann til mølla! Ønsker du å reservere en stol, send epost til koordinator@akershuskunstsenter.no

Enkel servering av frukt og drikke.

Om innlederne:

Ewa Mork er leder for Dokumentasjonsavdelingen ved Holocaust-senteret i Oslo. Mork har kuratert utstillingen Lives Cut Short. Seeking Refuge During the Holocaust. The Short Life of Ruth Maier, som nylig åpnet i FN-bygningen i New York City.

Bård Larsen arbeider som historiker i Civita. Larsen skriver om temaer knyttet til ideologi, menneskerettigheter, populisme og autoritære ideer. Han har tidligere jobbet som historielærer i den videregående skolen, og vært tilknyttet Holocaustsenteret.

Åsne Dorthea Grøgaard har master i filosofi fra Universitetet i Oslo med fordypning i tidligmoderne metafysikk. Hun var redaktør for studenttidskriftet Filosofisk Supplements utgave «Sannhet», og har skrevet om sannhetsbegrepet for tidsskriftet Bøygen.

Takk til Fritt Ord for støtte.