Kunstkritikk om Snorre Ytterstads utstilling

Kunstkritikk har anmeldt Snorre Ytterstad sin utstilling.«Snorre Ytterstads utstilling Natt på Akershus kunstsenter består hovedverket av seks skarptrommer plassert i en sirkel midt i rommet. Trommene spiller øredøvende av seg selv; små motorer og et sammensurium av kabler styrer spisepinnene som er brukt til trommestikker. Ytterstad har trent en kunstig intelligens til å generere trommekomposisjoner ved å mate den med marsjmusikk, blant annet lyden av buekorps. Resultatet er merkelige serier med umenneskelig synkrone slag, utført i litt for treig takt og avbrutt av stadig lengre trommevirvler. Det er en pussig, om enn litt utmattende lytteropplevelse, som om patosen til korpsmusikken aldri kommer skikkelig i gang.»

Slik begynner kritiker i Kunstkritikk, Nicholas Norton, sin anmeldelse av utstillingen, før han fortsetter: «Verket får en ekstra dimensjon gjennom dialogen med en serie fotografier, Natt #1-7. […] Verket kommenterer akselerasjonismens idé om at å fremskynde teknologiassistert automatisering vil kunne gjøre kapitalismen avleggs, resulterende i et samfunn hvor borgerlønn gjør lønnsarbeid til et valg fremfor en nødvendighet. Dette tankegodset er forlokkende, men som Ytterstads oppkoblede subjekt viser, er vi også når vi hviler, underlagt rutineemessig algoritmisk kontroll og utvinning.»

Les anmeldelsen i sin helhet her.