Anmeldelse i Morgenbladet

Kritiker i Morgenbladet Espen Hauglid tok turen til Lillestrøm, for å se utstillingen Tro, håp og kjærlighet? som for tiden vises i både kunstsenteret og i Lillestrøm kirke.

Under ingressen «Kirken omfavner religionskritisk kunst. Det må være et sunnhetstegn» skriver Hauglid innsiktsfullt om flere av prosjektene som vises i utstillingen.

Om Lyokourgos Porfyris’ prosjekt skriver Hauglid at det at dette «finner sin plass i selve kirkebygget, understreker at Den norske kirke i dag er mindre mektig enn noen gang – og godt er det. Samtidig ser det for en utenforstående ut til at Kirken nettopp derfor er bedre rustet enn før til å håndtere tvilen, enten den kommer innenfra eller utenfra», før han tar turen ned til kunstsenteret der han blant annet ser nærmere på Ida-Johanna Lundqvists installasjon.

«Ved hjelp av jord og høy, glass og tre, tatoveringer og lyden av en hest, lager hun et sammensatt og velsignet konkret kompleks av objekter knyttet til noen av livets grunnleggende hendelser – fra ville blomster plukket midtsommers for å sikre hell i kjærlighet, til godteriet som tradisjonelt har blitt delt ut ved svenske begravelser.»

Jeg havnet forbløffende fort i en meditativ tilstand, sier han avslutningsvis om Monika Zak sin installasjon.

Anmeldelsen kan leses i sin helhet her (for abonnenter).